زمان برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه پیام نور
نوشته شده توسط : sevda

معمولا امتحانات پایان ترم دانشگاه پیام نور بر اساس تقویم آموزشی تعیین شده از سوی واحد های دانشگاهی و به صورت حضوری انجام می شود . بدلیل شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن تعطیلی دانشگاه های پیام نور زمان و نحوه برگزاری امتحانات این دانشگاه ها نیز تغییر کرده است .


تمامی دانشگاه های پیام نور انتهای هر ترم تحصیلی ، در بازه زمانی مشخص امتحانات پایان ترم دانشجویان مقاطع مختلف را برگزار می کنند . معمولا تقویم زمان برگزاری امتحانات واحد های ارائه شده هر مقطع و رشته ، از سوی واحد آموزش هر دانشگاه تعیین و به دانشجویان ابلاغ می شود .

با توجه به اینکه از اوایل نیمسال دوم تحصیلی سال 98 ، دانشگاه های پیام نور بدلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده اند زمان برگزاری و هم چنین شیوه برگزاری امتحانات برای دانشجویان و واحد های مجری به صورت مبهم باقی مانده و تابع تصمیمات وزارت علوم و ستاد ملی مبارزه با کرونا می باشد . از این رو در ادامه این مقاله برای اطلاع رسانی به دانشجویان ، زمان و نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه های پیام نور برای نیمسال 98 - 99 را ارئه داده ایم .

آیین نامه وزارت علوم برای زمان و نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه پیام نور

وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری با تدوین و ابلاغ آیین نامه ای در خصوص برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه های پیام نور ، مواردی که باید در خصوص آزمون های ترم جاری رعایت شوند را مشخص کرده است . این آیین نامه در چند بند نوشته شده که در ادامه نکات این آیین نامه ارائه شده است .

 

در صورتی که با کاهش شیوع بیماری ، ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم بر بازگشایی دانشگاه های پیام نور داشته باشد ، مسئولان و اعضای دانشگاه موظف هستند با رعایت اصول لازم ، امتحانات پایانی را به صورت حضوری و طبق تقویم آموزشی از پیش تعیین شده و یا با تاخیر برگزار کنند .

 

چنانچه قرار بر حضوری بودن امتحانات پایانی باشد ، دانشگاه های پیام نور می توانند به منظور مساعدت با دانشجویانی که محل تحصیل و محل سکونتشان با هم متفاوت است امکان امتحان دادن دانشجو را در دانشگاه های پیام نور محل زندگی فراهم کنند . در این حالت یا سوالات از سوی دانشگاه مبدا برای مقصد ارسال می شود و یا در صورت برگزاری امتحان در واحد مقصد دانشجو در آزمون شرکت کرده و نمره برای واحد مبدا ارسال می شود .

 

در صورتی که امکان بازگشایی دانشگاه های پیام نور برای برگزاری امتحانات وجود نداشته باشد دانشگاه ها ناگزیر به جایگزین کردن روش های متناسب با شرایط دانشجویان برای ارزشیابی پایانی ترم هستند . برخی از روش های پیشنهاد شده بعنوان جایگزین امتحانات حضوری عبارتند ار :

1 ) برگزاری آزمون های مستمر در جلسات آموزش الکترونیکی 

2 ) تعیین تمرین و یا تکالیف به منظور تاثیر در نمره ارزشیابی پایان ترم

3 ) تعیین پروژه های مرتبط با درس ( که مغایر با شرایط فاصله گذاری اجتماعی و مستلزم خروج از خانه نباشد )

4 ) استفاده از فایل های صوتی و یا تصویری فعالیت های دانشجو

 

برای دوره تحصیلات تکمیلی که تعداد دانشجویان کمتر و محدودتر است امتحان به صورت کتبی و یا شفاهی از طریق سیستم های آموزشی مجازی برگزار می شود . در این حالت بنا به صلاحدید اساتید برگزاری امتحانات از طریق دوربین و در حضور اساتید نیز امکان پذیر است .

 

برای دوره کارشناسی که تعداد دانشجویان نسبتا بیشتر است ، سعی بر برگزاری آزمون های کتبی تستی خواهد بود . البته دقت بر این خواهد بود که شیوه برگزاری آزمون به حداکثر استاندارد نزدیک بوده و از درصد خطای کمی برخوردار باید . البته در این شیوه صرفا نتیجه آزمون مورد نظر نبوده و گزینه های دیگری نیز برای ارزشیابی تعیین خواهد شد .

 

 

بنابراین به صورت خلاصه می توان گفت زمان و نحوه برگزاری امتحانات پایانی دانشگاه پیام نور نخست تابع تصمیم ستاد مبارزه با کرونا مبنی بر زمان بازگشایی این دانشگاه ها بوده و در مرحله بعد مسئولان و اساتید دانشگاه تعیین کننده زمان و نحوه ارزشیابی نهایی دانشجویان هستند .

 

هم چنین دانشگاه پیام نور به منظور یکپارچه سازی آموزش های مجازی گسترده که ناشی از تعداد زیاد واحد های این دانشگاه بوده ، سامانه آموزش مجازی پیام نور را راه اندازی کرده است .


اگر پس از مطالعه مقاله زمان و نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه های پیام نور ، سوالی درباره امتحانات پایان ترم دانشگاه ها دارید ، جواب آن را از طریق مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا جویا شوید . همچنین خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا پل ارتباطی مشاوران تحصیلی هیوا با شماست .

دانشجویان دانشگاه آزاد می توانند با بررسی تصمیمات وزارت علوم در خصوص زمان برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه علمی کاربردی از زمان و نحوه امتحانات خود مطلع شوند . هم چنین دانشجویان دانشگاه های غیرانتفاعی می توانند با مطالعه مقاله زیر از زمان و نحوه برکزاری امتحانات خود مطلع شوند .

سوالات متداول

1- امتحانات پایانی دانشگاه پیام نور به چه شیوه ای برگزار خواهد شد ؟

آیین نامه برگزاری امتحانات به دانشگاه های پیام نور ابلاغ شده و برگزاری امتحانات تابع نظر دانشگاه ها می باشد که شیوه های ممکن برای ارزشیابی پایان ترم دانشگاه ها در این مقاله ارائه شده است .


2- امتحانات دانشگاه پیام نور در چه تاریخی برگزار می شود ؟

همانطور که در این مقاله اشاره شده است ، امتحانات دانشگاه پیام نور در انتهای تقویم آموزشی تعیین شده از سوی دانشگاه ها برگزار می شود .


3- آیا امکان برگزاری حضوری امتحانات وجود دارد ؟

بله برخی از دانشگاه ها تصمیم بر برگزاری امتحانات حضوری دارند که در این مقاله توضیح داده شده است .

 

منبع : زمان برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه پیام نور





:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: