زمان برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه غیرانتفاعی
نوشته شده توسط : sevda

معمولا امتحانات پایان ترم دانشگاه غیر انتفاعی بر اساس تقویم آموزشی تعیین شده از سوی دانشگاه ها و به صورت حضوری انجام می شود . بدلیل شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن تعطیلی دانشگاه های غیر انتفاعی  زمان و نحوه برگزاری امتحانات دانشگاه های کشور نیز تغییر کرده است .

تمامی دانشگاه های غیرانتفاعی کشور انتهای هر ترم تحصیلی ، در بازه زمانی مشخص امتحانات پایان ترم دانشجویان مقاطع مختلف را برگزار می کنند . معمولا تقویم زمان برگزاری امتحانات واحد های ارائه شده هر مقطع و رشته ، از سوی واحد آموزش هر موسسه تعیین و به دانشجویان ابلاغ می شود .

با توجه به اینکه از اوایل نیمسال دوم تحصیلی سال 98 ، دانشگاه های غیر انتفاعی بدلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده اند زمان برگزاری و هم چنین شیوه برگزاری امتحانات برای دانشجویان و واحد های مجری به صورت مبهم باقی مانده و تابع تصمیمات وزارت علوم و ستاد ملی مبارزه با کرونا می باشد . از این رو در ادامه این مقاله برای اطلاع رسانی به دانشجویان ، زمان و نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه غیرانتفاعی برای نیمسال 98 - 99 را ارئه داده ایم .

آیین نامه وزارت علوم برای زمان و نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه غیر انتفاعی

وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری با تدوین و ابلاغ آیین نامه ای در خصوص برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه های غیر انتفاعی ، مواردی که باید در خصوص آزمون های ترم جاری رعایت شوند را مشخص کرده است . این آیین نامه در چند بند نوشته شده که در ادامه نکات این آیین نامه ارائه شده است .

 

در صورتی که با کاهش شیوع بیماری ، ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم بر بازگشایی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی داشته باشد ، مسئولان و اعضای دانشگاه ها موظف هستند با رعایت اصول لازم ، امتحانات پایانی را به صورت حضوری و طبق تقویم آموزشی از پیش تعیین شده و یا با تاخیر برگزار کنند .

 

چنانچه قرار بر حضوری بودن امتحانات پایانی باشد ، دانشگاه های غیرانتفاعی می توانند به منظور مساعدت با دانشجویانی که محل تحصیل و محل سکونتشان با هم متفاوت است امکان امتحان دادن دانشجو را در دانشگاه های محل زندگی فراهم کنند . در این حالت یا سوالات از سوی دانشگاه مبدا برای مقصد ارسال می شود و یا در صورت برگزاری امتحان در واحد مقصد دانشجو در آزمون شرکت کرده و نمره برای واحد مبدا ارسال می شود .

 

در صورتی که امکان بازگشایی دانشگاه های غیرانتفاعی برای برگزاری امتحانات وجود نداشته باشد دانشگاه ها ناگزیر به جایگزین کردن روش های متناسب با شرایط دانشجویان برای ارزشیابی پایانی ترم هستند . برخی از روش های پیشنهاد شده بعنوان جایگزین امتحانات حضوری عبارتند ار :

1 ) برگزاری آزمون های مستمر در جلسات آموزش الکترونیکی 

2 ) تعیین تمرین و یا تکالیف به منظور تاثیر در نمره ارزشیابی پایان ترم

3 ) تعیین پروژه های مرتبط با درس ( که مغایر با شرایط فاصله گذاری اجتماعی و مستلزم خروج از خانه نباشد )

4 ) استفاده از فایل های صوتی و یا تصویری فعالیت های دانشجو

 

برای دوره تحصیلات تکمیلی که تعداد دانشجویان کمتر و محدودتر است امتحان به صورت کتبی و یا شفاهی از طریق سیستم های آموزشی مجازی برگزار می شود . در این حالت بنا به صلاحدید اساتید برگزاری امتحانات از طریق دوربین و در حضور اساتید نیز امکان پذیر است .

 

برای دوره کارشناسی که تعداد دانشجویان نسبتا بیشتر است ، سعی بر برگزاری آزمون های کتبی تستی خواهد بود . البته دقت بر این خواهد بود که شیوه برگزاری آزمون به حداکثر استاندارد نزدیک بوده و از درصد خطای کمی برخوردار باید . البته در این شیوه صرفا نتیجه آزمون مورد نظر نبوده و گزینه های دیگری نیز برای ارزشیابی تعیین خواهد شد .

 

 

بنابراین به صورت خلاصه می توان گفت زمان و نحوه برگزاری امتحانات پایانی دانشگاه های غیرانتفاعی نخست تابع تصمیم ستاد مبارزه با کرونا مبنی بر زمان بازگشایی دانشگاه ها بوده و در مرحله بعد مسئولان و اساتید دانشگاه تعیین کننده زمان و نحوه ارزشیابی نهایی دانشجویان هستند .

 

وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری به منظور یکپارچه سازی اطلاع رسانی و دسترسی دانشجویان به آموزش های برخط دانشگاه های غیرانتفاعی ، سامانه آموزش عالی الکترونیکی را راه اندازی کرده است .

اگر پس از مطالعه مقاله زمان و نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه غیر انتفاعی ، سوالی درباره امتحانات پایان ترم دانشگاه ها دارید ، جواب آن را از طریق مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا جویا شوید . همچنین خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا پل ارتباطی مشاوران تحصیلی هیوا با شماست .

دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی می توانند با بررسی تصمیمات سنجش و پذیرش پزشکی از زمان برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه های علوم پزشکی مطلع شوند . هم چنین دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی می توانند با مطالعه مقاله زیر از زمان برگزاری آزمون های خود مطلع شوند .

سوالات متداول

1- امتحانات پایانی دانشگاه غیرانتفاعی به چه شیوه ای برگزار خواهد شد ؟

آیین نامه برگزاری امتحانات به دانشگاه های غیر انتفاعی ابلاغ شده و برگزاری امتحانات تابع نظر دانشگاه ها می باشد که شیوه های ممکن برای ارزشیابی پایان ترم دانشگاه ها در این مقاله ارائه شده است .


2- امتحانات دانشگاه ها در چه تاریخی برگزار می شود ؟

همانطور که در این مقاله اشاره شده است ، امتحانات دانشگاه غیرانتفاعی در انتهای تقویم آموزشی تعیین شده از سوی دانشگاه ها برگزار می شود .


3- آیا امکان برگزاری حضوری امتحانات وجود دارد ؟

بله برخی از دانشگاه ها تصمیم بر برگزاری امتحانات حضوری دارند که در این مقاله توضیح داده شده است .

 

منبع : زمان برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه غیرانتفاعی





:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: