خرید صندوق دارا دوم
نوشته شده توسط : sevda

پس از رکود و سکونی که در سایر بازار های مالی شاهد بودیم و همچنین رونق و رشد بی سابقه ای که به ویژه با حمایت های دولت در بازار سرمایه یا همان بورس و فرابورس به وجود آمد سبب شد تا اقبال عمومی به سمت این بازار روانه شود و رونق و هیجانات چشمگیری در آن به وجود آید . 

با توجه به رونق این بازار دولت در صدد آن بر آمد تا شرایط لازم برای رشد حداکثری حضور افراد جامعه در بازار سرمایه را ایجاد کند . در راستای دست یابی به این هدف در اوایل سال 99 هیئت وزیران اقدام به صدور مجوزی با عنوان واگذاری سهام خود در قالب سه صندوق سرمایه گذاری به وزارت اقتصاد و دارایی کرد . پس از ارائه این طرح اولین صندوق متشکل از سهام شرکت های دولتی تحت عنوان صندوق سرمایه گذاری دارا یکم در اردیبهشت ماه سال جاری در بازار سرمایه ارائه گردید .

با توجه به استقبال بالایی که از این صندوق به عمل آمد و همچنین با توجه به شرایط حال حاضر بازار سرمایه و سود دهی بالای آن ، عرضه دومین صندوق متشکل از شرکت های دولتی با نام صندوق دارا دوم در دستور کار دولت قرار گرفته است . انتظار بر این است که این صندوق نیز مانند صندوق دارا یکم با استقبال بالای افراد مواجه شود . 

در این مقاله به تعریف صندوق سرمایه گذاری دارا دوم و شرح ویژگی های آن خواهیم پرداخت ، همچنین به محض اعلام زمان دقیق ارائه صندوق ETF دارا دوم این مقاله به روزرسانی خواهد شد .



صندوق دارا دوم چیست ؟

پس از اجرایی شدن طرح صندوق دارا یکم و استقبال چشمگیر افراد از این صندوق ، دولت برای بار دوم قصد ارائه سهام خود در قالب صندوق دارا دوم در بازار سرمایه را دارد . صندوق دارا دوم در واقع دومین صندوق سرمایه گذاری ETF دولتی می باشد که هدف از ایجاد آن فراهم آوردن شرایطی برای دسترسی همه افراد به بازار بورس و بهبود وضعیت اقتصادی خانوار ها می باشد .

درحالی که صندوق سرمایه گذاری دارا یکم شامل سهام بانک ها و شرکت های بیمه بود اما صندوق دارا دوم از سهام شرکت های پالایشی و پتروشیمی ( نمادهای شتران ، شپنا ، شبندر و شبریز ) تشکیل شده است که شامل 200 سهم و به ارزش 5 میلیون تومان می باشد . در ادامه به ذکر ویژگی های این صندوق و شرایط خرید آن اشاره خواهیم کرد .

 

 

ویژگی های صندوق دارا دوم

صندوق سرمایه گذاری دارا دوم نیز مانند صندوق دارا یکم از ویژگی های خاص خود بر خوردار می باشد که سبب جذابیت این صندوق برای اشخاص می شود ، از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • این صندوق نیز همانند  صندوق etf دارا یکم شامل تخفیف می باشد با این تفاوت که صندوق دارا یکم شامل 20 درصد تخفیف بوده است در حالی که دارا دوم شامل 30 درصد تخفیف می باشد .

  • سقف خرید سهام در صندوق دارا یکم 2 میلیون تومان بود بود اما در صندوق دارا دوم این مقدار به 5 میلیون تومان افزایش یافته است .

  • حداکثر حجم سهام قابل خریداری از صندوق دارا دوم تعداد 200 سهم می باشد . 

  • افراد پس از خرید این سهام ها به مدت یک ماه حق خرید و فروش آنها را ندارند .

  • شرایط خرید این نوع سهام با عرضه اولیه شرکت ها متفاوت بوده و در هنگام خرید لازم است که به مطالعه دقیق اعلامیه های مربوطه و رعایت نکات مربوط به پذیره نویسی این صندوق بپردازند .

  • مسئولیت نقد شوندگی این سهام ها بر عهده ی مدیر صندوق می باشد و این افراد تلاش می کنند تا از نوسانات شدید قیمت این صندوق ها جلوگیری کنند .

 

شرایط و زمان خرید صندوق دارا دوم

پس اعلام تصمیم دولت مبنی بر ارائه صندوق دارا دوم سوال های زیادی در رابطه با زمان دقیق ارائه سهام این صندوق و همچنین شرایط پذیره نویسی آن مطرح شد ، در ادامه به ارئه مطالبی با هدف پاسخگویی به این سوالات پرداخته ایم . 

 

  • زمان ارائه سهام صندوق سرمایه گذاری دارا دوم :

درمورد زمان دقیق عرضه صندوق سرمایه گذاری دارا دوم بحث ها و گمانه زنی های بسیار زیادی صورت گرفت که در نتیجه آن باعث تاثیر گذاری های مستقیمی بر روند فعالیت بازار سرمایه شد ، اما طبق آخرین اظهارات وزیر محترم اقتصاد و دارایی زمان عرضه صندوق دارا دوم روز پنجم شهریور ماه 99 اعلام شده است . به محض اعلام زمان دقیق عرضه صندوق دارا دوم این مقاله بروزرسانی شده و همچنین در کانال تلگرام مشاوره سرمایه گذاری بورس اطلاع رسانی خواهد شد . 

 

به محض اعلام زمان دقیق عرضه صندوق دارا دوم این مقاله به روزرسانی خواهد شد .

 

  • شرایط پذیره نویسی و خرید سهام صندوق دارا دوم 

 مهلت خرید این نوع سهام محدود می باشد و افراد تنها در بازه  زمانی اعلام شده که دو هفته کاری می باشد  قادر به ثبت سفارش و پذیره نویسی می باشند .

 زمان ثبت سفارش از ساعت 14 الی 16 می باشد و خریداران خارج از بازه زمانی تعیین شده قادر به ویرایش سفارش خود و یا ثبت سفارش جدید نمی باشند .

 برای ثبت سفارش و خرید سهام صندوق دارا دوم از سه طریق میتوان اقدام کرد که به شرح زیر می باشند :

  1. اگر دارای کد بورسی باشید با مراجعه به سامانه معاملاتی خود می توانید به صورت آنلاین اقدام به خرید سهام این صندوق کنید . 

  2. در صورت نداشتن کد بورسی با مراجعه حضوری به بانک ها و ارائه کارت ملی خود می توانید اقدام به خرید این سهام کنید .

  3. از طریق اپلیکیشن آپ و وارد کردن کد ملی خود اقدام به خرید این صندوق کنید .

 دقت کنید که با توجه به شرایط فعلی مبنی بر وجود بیماری کرونا و خطر ابتلا به این بیماری و همچنین لزوم مراجعه حضوری به بانک ها برای خرید صندوق دارا دوم ، توصیه می کتیم حتی الامکان با دریافت کد بورسی و یا با استفاده از اپلیکیشن آپ اقدام به خرید آنلاین این سهام کنید .

 برای پذیره نویسی سهام صندوق دارا دوم شرایط سنی مطرح نمی باشد و افراد در هر رده سنی قادر به خرید این سهام می باشند .

 پس از ثبت سفارش توسط متقاضیان سهام صندوق دارا دوم حداکثر تا پنج روز کاری پس از پذیره نویسی مقدار سهام اختصاص یافته به هر شخص تعیین می گردد . در صورتی که مقدار سهام تقاضا شده بیشتر از مقدار سهام عرضه شده توسط نماد ها باشد در این شرایط مدیر صندوق اقدام به سهم بندی صندوق برای افراد متقاضی می کند .

در این شرایط ممکن است به میزانی کمتر از حجم سفارش داده شده سهام به هر شخص تعلق گیرد که در این صورت مدیر صندوق موظف به بازگردانی مابه التفاوت مقدار پرداخت شده توسط خریدار و تعداد سهام دریافتی توسط او شود .

طریقه بازپرداخت این مبلغ با توجه به روش خرید افراد متفاوت می باشد و به دو صورت انجام می گیرد :

  1.  اگر شخص خریدار از طریق کد بورسی خود و سامانه معاملاتی اقدام به پذیره نویسی کرده باشد آنگاه این مبلغ اضافی به حساب شخص صاحب کد بورسی واریز می شود .

  2. اگر از طریق شعب بانکی و ارائه کارت ملی اقدام به ثبت سفارش صندوق دارا دوم کرده باشد آنگاه مبلغ مابه التفاوت در زمان مشخصی به حساب بانکی شخص واریز می شود .

 افراد حقوقی حق خرید سهام صندوق دارا دوم را ندارند .

بیشتر بخوانید: زمان عرضه صندوق دارا دوم

دلایل جذابیت صندوق سرمایه گذاری دارا دوم

 همانطور که می دانیم بازار بورس نسبت به سایر بازارهای مالی از قدرت نقد شوندگی بالایی برخوردار می باشد و همچنین برای انجام معاملات در این بازار برخلاف سایر بازارهای مالی نیاز به صرف وقت انرژی بسیار کمتری می باشد که این خود موجب بالا رفتن سرعت انجام معاملات در این بازار می شود .

 برخلاف سایر سهام ها و ETF ها ، صندوق دارا دوم از پرداخت مالیات معاف می باشد و تنها هزینه پرداختی توسط خریدار کارمزد شرکت کارگزاری می باشد .

 با توجه به تنوع سهمی که در صندوق دارا دوم موجود است خرید این صندوق نسبت به خرید سهام یک شرکت خاص از ریسک بسیار پایین تری برخوردار است زیرا سهام های موجود در این صندوق نوسانات قیمتی یکدیگر را همپوشانی کرده و سبب کاهش ریسک سود دهی پایین و یا زیان ده بودن این صندوق ها می شود .

 همچنین با توجه به اینکه بر خلاف سایر صندوق های موجود در بازار سرمایه که از سهام شرکت های با اندازه های متفاوت تشکیل شده اند ،  تمامی سهام های موجود در صندوق دارا دوم متعلق به شرکت های دولتی بزرگ و معتبر می باشد در نتیجه میزان ریسک سرمایه گذاری در این صندوق نسبت به سایر صندوق های موجود پایین تر می باشد .

 برخلاف سایرETF های موجود در بازار سرمایه و تاخیری که ممکن است در زمان تسویه آنها وجود داشته باشدصندوق دارا دوم از کمترین زمان تسویه و پرداخت سود به سهامداران برخوردار می باشد .

 

برای اطلاع از جدیدترین اخبار مربوط به صندوق دارا دوم  می توانید در کانال تلگرام سرمایه گذاری عضو شوید . همچنین کارشناسان مرکز مشاوره سرمایه گذاری دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون صندوق سرمایه گذاری دارا دوم پاسخ دهند .

 

در ادامه بخوانید: ثبت نام بورس سجام

 

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ صندوق دارا دوم چیست ؟

✔️ ​دومین صندوق متشکل از سهام های شرکت های دولتی که به زودی در بازار سرمایه ارائه می شود صندوق دارا دوم نام دارد که در متن مقاله به تعریف کامل و ویژگی های آن پرداخته شده است  

2- ✔️ زمان ارائه صندوق دارا دوم چه تاریخی می باشد ؟

✔️ طبق آخرین بیانات وزیر اقتصاد و دارایی هفته اول شهریور ماه 99 زمان عرضه این صندوق می باشد که به محض اعلام زمان دقیق ارائه این صندوق متن مقاله به روزرسانی خواهد شد 

3- ✔️ ​شرایط خرید صندوق دارا دوم به چه صورت می باشد ؟

✔️ صندوق دارا دوم از شرایط خرید ویژه ای برخوردار می باشد که این صندوق را از سایر ETF های موجود متمایز ساخته است که در متن مقاله به بیان این ویژگی ها و تفاوت آن با سایر صندوق ها پرداخته شده است 

منبع : خرید صندوق دارا دوم





:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: