فروش سهام عدالت
نوشته شده توسط : sevda

 

سهام عدالت در ابتدا با هدف کمک به اقشار ضعیف جامعه توسط دولت ایجاد شده بود و در واقع نوعی یارانه نقدی برای این بخش از جامعه محسوب می شد که مدیریت آن به دست دولت بود و تنها سود سالیانه آنها به حساب صاحبان آن واریز می شد . اما از اوایل سال 99 دولت با هدف تشویق مردم به فعالیت در بازار سرمایه اقدام به آزاد سازی این سهام کرده است .

هدف دولت از این اقدام رونق بخشیدن به بازار بورس و هدایت نقدینگی موجود به سمت این بازار ، کاهش تورم ، کاهش بیکاری و افزایش درآمد جامعه از این طریق می باشد و  به این منظور شرایطی را فراهم آورده است تا مردم توانایی مدیریت مستقیم سهام عدالت خود را داشته باشند و افرادی که این روش مدیریت را انتخاب کرده اند قادر به انجام معامله در بازار بورس با استفاده از سهام خود و یا فروش آن در این بازار می باشند .

افرادی که قصد معامله بر روی این سهام را دارند می توانند از طریق کارگزاری های موجود در بازار بورس و انتخاب یکی از آنها اقدام به انجام معاملات مختلف در این بازار کنند ، اما کسانی که قصد فروش سهام عدالت خود را دارند از دو روش می توانند این کار را انجام دهند یا از طریق بانک ها و یا از طریق کار گزاری ها . در این مقاله به بررسی روش های مختلف فروش سهام عدالت و آموزش تصویری نحوه ثبت سفارش فروش در کارگزاری ها پرداخته ایم .



آزادسازی مقدمه فروش سهام عدالت

همانطور که می دانیم لازمه فروش سهام عدالت داشتن مجوز برای مدیریت آن می باشد . در واقع با توجه به اعلام دولت افراد توانایی انتخاب دو روش برای نحوه مدیریت سهام خود دارند ، در روش اول که روش غیر مستقیم می باشد فرد با انتخاب این گزینه به دولت اجازه می دهد تا به جای او با سهامش در بورس معامله انجام دهد و تنها بخشی از سود سالانه را به حساب وی واریز کند .

در این حالت دولت سهام این افراد را به شرکت های سرمایه گذاری استانی سپرده و این شرکت ها پس از انجام معامله با این سهام ها در بازار بورس ، سود سالیانه را به حساب شخص صاحب آن واریز خواهند کرد و امکان فروش سهام برای صاحب آن سهم وجود ندارد .

اما روش دوم آزادسازی سهام عدالت روش مستقیم می باشد و با انتخاب این روش افراد مدیریت مستقیم سهام خود را بر عهده می گیرند که در این حالت دو انتخاب دارند :

  1.  نگهداری سهام و انجام معامله بر روی آن در بازار بورس : اگر این حالت را انتخاب کنند باید ابتدا با ثبت نام در سامانه سجام و همچنین دریافت کدبورسی به  کارگزاری های مربوطه مراجعه نموده و اقدام به انجام معامله کنند .

  2. فروش سهام : این اقدام در 3 مرحله صورت می گیرد بدین صورت که 30 درصد اولیه این سهام در خرداد ماه برای سهام داران آزاد شد ، 30 درصد دوم در تیر ماه و در نهایت باقی مانده این سهام در بهمن ماه برای سهامداران آزاد سازی خواهد شد .

پس از آزاد سازی سهام عدالت در صورت انتخاب گزینه فروش سهامدران از دو طریقه می توانند این کار را انجام دهند ، از طریق بانک ها و یا از طریق کارگزاری مربوطه که در ادامه به توضیح هر کدام از این روش ها پرداخته شده است .

بیشتر بخوانید: دریافت کد بورسی

 

 

فروش سهام عدالت توسط بانک ها

در این روش شخص صاحب سهام به بانکی که با استفاده از آن سود سهام عدالت خود را دریافت می کرده مراجعه کرده و فرم درخواست فروش 30 درصدی سهام عدالت خود را ارائه می دهد ،  پس از آن بانک ها مسئولیت فروش سهام را بر عهده گرفته و اقدام به فروختن سهام عدالت به صورت بلوکی در بازار بورس می کنند و در نهایت سود حاصل از فروش را به حساب شخص دارنده سهام عدالت واریز خواهند کرد . 

از جمله مزیت هایی که استفاده از این روش دارد این است که دیگر نیازی به ثبت نام در بورس سجام و دریافت کد بورسی نیست و افراد تنها با ارائه کد ملی می توانند این کار را انجام دهند ، اما از جمله معایب بزرگی که در این روش وجود دارد ، این است که تصمیم اینکه سهام چه شرکت هایی به فروش برسد بر عهده بانک بود و صاحب سهام عدالت هیچگونه قدرت تصمیم گیری در این رابطه ندارد .

 

فروش سهام عدالت توسط کارگزاری ها

روش دوم برای فروش سهام عدالت اقدام از طریق کارگزاری ها می باشد که در این صورت حتما نیاز به ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی دارید . پس از اینکه کد بورسی خود را دریافت کردید می توانید وارد سایت کارگزار مربوطه شده و درخواست فروش سهام عدالت خود را ثبت کنید پس از آن کارگزاری ها اقدام به فروش سهام شما به صورت بلوکی در بازار بورس می کنند .

مزیت بزرگی که این روش نسبت به روش قبلی دارد این است که لیست شرکت های موجود در صندوق سهام عدالت برای شما ارائه شده و حق انتخاب اینکه سهام چه شرکت هایی را به فروش برسانید به شما تعلق می گیرد . در ادامه به آموزش تصویری نحوه ثبت درخواست فروش سهام عدالت در کارگزاری ها  و مراحل فروختن آن می پردازیم .

 دقت شود که قبل از اقدام به ثبت فروش از طریق کارگزاری ها حتماً باید شماره تلفن ثبت شده در سامانه سجام به نام خود شخص دارنده سهام باشد . در صورتی که شماره ثبت شده در مالکیت شخص دیگری باشد لازم است تا با مراجعه به سایت سجام و همچنین سامانه سهام عدالت اقدام به اصلاح و جایگزینی آن با شماره تلفن همراهی که متعلق به خود فرد است شود .

 

 قبل از اقدام به فروش سهام عدالت انتخاب روش مستقیم برای فروش این سهام الزامی می باشد و افرادی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده اند دیگر قادر به مدیریت مستقیم و فروش این نوع سهام نمی باشند .

بیشتر بخوانید: آزاد سازی سهام عدالت

آموزش گام به گام ثبت سفارش فروش در کارگزاری ها 

در این قسمت به آموزش تصویری و گام به گام ثبت سفارش فروش سهام عدالت می پردازیم که از جمله سایت فروش سهام عدالت می توان به در کارگزاری ها اشاره کرد ، برای این منظور به ارائه روش کار در یکی از کارگزاری ها به  صورت نمونه کرده ایم :

 در مرحله اول وارد سایت کارگزاری مورد نظر می شوید و به قسمت سهام عدالت آن می روید و پس از وارد کردن اطلاعات مورد نیاز گزینه ثبت نام را انتخاب کرده که در همان لحظه پیام تایید ثبت نام را مشاهده خواهید کرد ، سپس بر روی گزینه ورود کلیک کرده و وارد بخش مورد نظر خود می شوید به صورتی که در تصویر زیر مشاهده می کنید :

 

 

 بعد از ثبت نام در سایت صفحه ای برای شما باز خواهد شد که با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور خود می توانید وارد حساب کاربری خود در سایت کارگزاری شوید مانند تصویر زیر :

 

 بعد از این مرحله برگه ای برای شما باز می شود که در قسمت بالایی آن اطلاعات شخصی شما ذکر شده و در قسمت پایینی آن سه گزینه قرار داده شده است ، به صورتی که در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید :

 

 

در صورتی که گزینه  " گزارش فروش کلی 30 درصد " را انتخاب کنید به این معنی است که حق فروش سهام خود را به کارگزاری مربوطه داده اید و این کارگزاری پس از فروش سهام شما سود حاصل از آن را به شما پرداخت می کند .

 لازم به ذکر می باشد که در این حالت حق انتخاب اینکه سهام چه شرکت هایی به فروش برسد از شما صلب و به کارگزاری تعلق می گیرد .

اما اگر گزینه " مشاهده ی دارایی سهام " را انتخاب کنید آنگاه صفحه ای به شکلی که در تصویر زیر مشاهده می کنید برای شما باز می شود و در آن لیست شرکت هایی که در سبد سهام عدالت شما موجود است ارائه شده است :

 

 

با انتخاب هرکدام از این سهام ها آنها را در لیست سهام های منتخبی خود برای فروش قرار می دهید ، در واقع با انتخاب این گزینه حق اینکه سهام چه شرکتی به فروش برسد به شما تعلق می گیرد .

بعد از مشخص کردن شرکت های مورد نظر با انتخاب گزینه " گزارش درخواست های فروش " می توانید لیست شرکت هایی که سهام آنها را برای فروش قرار داده اید و اینکه سهام کدام یک از آنها به فروش رفته و یا در صف فروش قرار دارد را مشاهده کنید .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فروش سهام عدالت در کانال تلگرام سرمایه گذاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره سرمایه گذاری دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون فروش سهام عدالت پاسخ دهند .

در ادامه بخوانید: ارزش سهام عدالت

 

 

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ روش مدیریت سهام عدالت به چه صورت می باشد ؟

✔️ روش های مدیریت سهام عدالت به دو صورت مدیریت مستقیم و غیر مستقیم می باشد که در متن مقاله به بررسی تفاوت این دو روش پرداخته شده است .

2- ✔️ نحوه فروش سهام عدالت به چه صورت می باشد ؟

✔️ برای فروش این نوع سهام از دو طریق می توان اقدام کرد که شامل فروش از طریق بانک ها و فروش از طریق کارگزاری ها می باشد و در متن مقاله به بررسی کامل این دو روش پرداخته شده است .

3- ✔️ نحوه ثبت درخواست فروش در کارگزاری ها به چه صورت می باشد ؟ 

✔️ برای فروش از طریق کارگزاری ها لازم است تا از طریق ورود به سایت آنها اقدام کنید که در متن مقاله آموزش تصویری آن ارائه شده است .

منبع : فروش سهام عدالت





:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: